perjantai 20. syyskuuta 2013

Milloin äiti "saa" lähteä ulos ?

 
Ei sillä että hinku olisi vielä suuri, mutta mä oon henkilökohtaisesti tainnut tehdä tästä asiasta itselleni ison mörön. Pohdiskelen ja pähkäilen välillä mielessäni sitä että milloin oon valmis jättämään Milan isin kanssa kahdestaan koko illaksi ja karkaamaan tyttöjen kanssa rimpasalle. Sillä onhan nuo tytöt jo kyselleet että milloin pääsevät mut viemään ulos... Eikä tässä siis kyse ole siitä ryyppäämään pääsemisestä vaan siitä että pääsisi tyttöjen kanssa pitämään hauskaa ja tuulettumaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. Johan tässä alkaa olemaan pian vuosi viime kerrasta !
 
Mutta, milloin sellainen humputtelu olisi sitten edes on suotavaa ja siveellistä äiti-ihimiseltä ? Kuinka pienen vauvan voi jättää kotiin isin kanssa illaksi että itse voi lähteä tuulettumaan ? Itse olen ajatellut marras-joulukuu akselia jolloin Mila on 5-6kk, liian varhain ? vai oonko jopa liian hysteerinen tän asian kanssa etten aikaisemmin muka uskalla lähteä ? Tähän asiaan ei taida olla yhtä oikeaa vastausta tai kantaa, tässäkin asiassa se oma fiilis on varmaan se oikein ? Äh... Tyhmää kai edes ajatella näin, mutta mä jopa pelkään sitä mitä muut ihmiset ajattelee jos näkee mut baarissa ja Mila on vielä niin pieni. Tyhmä minä.
 
Nyt mä kaipaisinkin teidän viisaiden lukijoiden kokemuksia ja mielipiteitä. Kuinka pieniä teidän mussukat ovat olleet kun olette uskaltautuneet ensimmäistä kertaa kunnolla ulkoilemaan synnytyksen jälkeen ? Mun ainut "ulkoilu" tähän mennessä on ollut n.2h ravintola reissu, silloin oikein hurjistuin ja join yhden siiderin.
 
 
 
 
Nämä pohdinnat alkoi oikeastaan tänään tuossa illalla, tämän lasillisen jälkeen. Oli muuten ihana ilta, Mila meni nukkumaan jo heti 8 jälkeen, kynttilöitä, paikka maailman parhaassa kainalossa ja lasillinen valkoviiniä. Nam, tää mamma nautti !
 
Nyt nukkumaan, SWEET DREAMS !
 
...ja rentouttavaa viikonloppua kaikille. ♥
 
 
 
 
 
 


45 kommenttia:

  1. Meidän pallero oli ekaa kertaa yöhoidossa noin kahen kuukauden iässä, mummillaan. Mun mielestä ei ollut liian aikaisin, ja pikkanenkin oli viihtynyt siellä. Omassa blogissa kävin kans asiaa silloin läpi ja kommentteja tuli ihan laidasta laitaan, sainko vai enkö. Loppujen lopuksi päätös on aina oma, koska vain sä voit tietää mikä on parasta just sulle ja teidän perheelle :)

    Jotkut voi lähtee ottamaan pian, jotkut vasta lapsen ollessa kouluiässä. Molemmat vaihtoehdot on ihan ok. Ja jos lapsi on isän kanssa kyseessä ei todellakaan edes ole mikään hoito, molemmat vanhemmat on ihan yhtä tärkeässä asemassa :) jos iskät lähtee juomaan, niin harvemmin siitä nousee yhtä iso paskamyrsky kuin äidin lähtiessä. Mikä on tosi tyhmää, koska lapsi isän kanssa ei ole sama kuin vaikka mummon hoivassa.

    Mee siis heti kun susta tuntuu hyvältä! Ikävä iskee ekalla kerralla aika varmasti, mut hyvähän se vaan on jos se iskee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samoja ajatuksia mun päässä pyörii asiasta :) ja onhan sitä "napanuoraa" jossain vaiheessa pakko ruveta katkaisemaan, aikalailla symbioosissa sitä edelleen on elänyt Milan kanssa synnytyksen jälkeenkin..

      Uskon myös siihen että isälle ja lapselle on myös tärkeää saada niitä kahdenkeskisiä hetkiä, ja välillä vähän pidempiäkin.. Ainakin meillä Niko jopa odottaa sitä kun pääsee olemaan Milan kanssa illan kaksin :D Huolestuttavaa ? :D no ei..

      Tota ikävää mä taidan tässä eniten pelätäkkin ! <3

      Poista
  2. Mun esikoinen oli 3 viikkoisena ekan kerran ystäväpariskunnan hoidossa kun lähdettiin ulkoilemaaan :) Lähden tälläkin kertaa ulos heti kun siltä tuntuu ja vedän ihan rehellisesti pään täyteen. Se ei ole kenenkään asia lähteä toisen äiti-ihmisen valintoja arvostelemaan. Lähdet sitten kun itse haluat ja tunnet olevasi valmis. Ei siitä kannata olla pahoillaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensikertalaisena tässä äitiyden maailmassa sitä vaan jotenkin huomaa itsessään uusia epävarmuuden tunteita, kuten tässä asiassa ! Niitä arvostelijoita kun väkisin löytyy tähänkin asiaan vaikka ei olisi syytä tai varaa :/

      Kiitos kommentista, en tosiaan tuu olemaan pahoillani sitten kun ekaa kertaa uskaltaudun ulos :))

      Poista
  3. Älä turhaan ota ressiä moisesta, menet heti kun siltä alkaa tuntumaan ja kaipaat sitä:) meillä oli poika ekaa lertaa yökylässä 3kk iässä enkä yhtään tuntenut huonoa omaatuntoa, tiesin että mummilta saa parasta hoitoa heti äitin jälkeen ja isin jälkeen:D tietenkin se että lapsi osaa pullosta ottaa maitoa on ensin onnistuttava että voi itse lähteä! Muistan kun baarin vessassa kaivoin rintapumpun esiin kun alko hieman painetta tuntumaan:D ei muutakun viihteelle, kyllä ne isit osaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti ! Näinhän se varmasti on, ja juu meillä onneksi ainakin vielä ollaan syöty myös pulloa välillä onnistuneesti vaikkakin hyvin hyvin harvoin ollaan sitä annettu. Apua ! :D minkäs baarilaukun sitä ottaa reissuun sitten jos pumppukin pitää ottaa messiin :D hahahah.

      Poista
  4. Niin !! Samaa olen pohtinut itsekin.. Et siis ole ainut ;)
    Minä en vaan raaski.. Mies on kysynyt milloin lähden enkä raaski lähteä?? Minusta on varmaan tullut niin ylisuojeleva kanaemo etten vaa raaskisi luopua illaksi pienestä tuhisijasta :D vaikka todennäköisesti baby nukkuisi koko ajan.. Kerro miullekin kun tiedät millon saa lähtee?! Tai raaskii? :D esikoisen aikaan olin jo 1kk synnytyksestä menossa mutta sillon en kyllä imettänyt. Ja olin 19v :D Johtuukohan tämä tuosta tissittelystä?:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä etten oo ainut ! Mulla on ihan sama, ei nimenomaan raaski ! Se ikävän tunne pelottaa melkeinpä <3 vaikka tiedän kans ettei isillä ja tytöllä ois mitään hätänä kotona kaksin, päinvastoin, ne nauttis vaihteeks kaksin olosta.. mutta.. äh.. Suurin syy voi tosissaan olla tuo tissittely, imetyshormoonit tekee vielä herkemmäks jne.. ?

      Mä kerron ! Kerro säkin jos koet valaistuksen tän asian osalta ennen mua ? ;)

      Poista
  5. Ihan samaa oon itekkin miettinyt! Mullakin on vaan se että en raaski lähtee... Tietty oman hankaluutensa tekee neitin nirsoilu pullolle... Nokkamukista on ruvennut jo "hörppimään" kun tarjoaa ja tietty meillä on ne soseetkin jo alotettu... mutta kun, tänäänkin kuskasin kaverini kotiinsa toiselle paikkakunnalle ja reissussa vierähti n. 4 tuntia niin pikku reppana oli ihan itkuinen ja tarrasi mammaan tiukasti kii ku takas tulin :/ Sen takia tuntuu että en vielä uskaltaisi lähteä illaksi ja yöksi pois(vaikka hieman jo tuntuisi että haluaisin), kun pelkään että toinen raasu on ihan hätää kärsimässä sitten :/ vaikka tämänkin illan oli isin kanssa... tuli mullaki itku silmään kun reppanalla kyyneleet oli silmissä kun kotiin tulin :/

    VastaaPoista
  6. Itse kävin ensimmäistä kertaa tänään ulkona ja tyttö on 7vko vanha. Tosissaan kyllä olin ihan vesilinjalla. Tyttö oli sen aikaa mummolla hoidossa. Kotiin tultaessa syötin tytön ja lypsin yli jäämät pulloon jotta saan aamulla nukkua pitkään. Kotiin päästyä hiipi ajatus mieleen että olenko nyt huono äiti? Mutta itse jaksaa taas touhuta vauvan kanssa enemmän kun on itse päässyt tuulettumaan ja nähnyt. Olen todennut että hullukshan sitä tulee 4 seinän sisällä

    VastaaPoista
  7. Ei se vauva kärsi siitä mitenkään jos jää isänsä kanssa illaksi kaksin ja sä otat vapaata. Täytyyhän sitä välillä päästä sieltä kotoota pois! Päinvastoin, vauvakin voi paremmin kun äiti on onnellisempi nähtyään omia ystäviään ja on kerinnyt jo vähän ikävöimään. Jaksaa taas leikkiä ja olla paremmin läsnä. Ihmiset on aina arvostelemessa teit mitä tahansa! Ja yleensä jos joku ottaa nokkiinsa sun valinnoista, se kertoo toisen ihmisen katkeruudesta, kateudesta tai muista oman elämänsä ongelmista. Joten sä elät sun elämää ja oot paras äiti omalle lapsellesi, tee niinkuin sydämes sanoo ja vapaudu välillä tekeen omia juttuja <3

    VastaaPoista
  8. Hyvänen aika onhan varmasti isäkin jo ollut viettämässä aikaa ystävien kanssa miksi et sinäkin? Kyllä lapsen isä on ihan yhtälailla sen vanhempi ja osaa sitä hoitaa. Menehän nyt vähän ulos tuulettumaan siitä :D Vauvalla ei ole varmasti mitään hätää! (Se on äiti jolle tulee ensimmäisenä ikävä.) Olen tuttujen vauvaa hoitanut alle kuukauden ikäisenä jo ku vanhemmat halusivat lähteä viettämään leffa ja ravintola iltaa ja hyvin se meni.

    VastaaPoista
  9. Meijän tyttö on Milaa pari vkoa nuorempi ja ollaan oltu jo kaksi kertaa "ulkona",häissä, jolloin tyttö on ollu mummon hyvässä hoidossa. Kyllä se ensimmäinen lähtö oli kaikkea muuta kuin helppo.. Mutta kyllä sitä vaan jaksoi paremmin arkea, kun oli saanut pienen irtioton.
    Senkus menet vaan ja nautit pienestä hengähdyksestä ystävien seurassa! :) Ei se tee sinusta huonoa äitiä. Vaikka oma pieni on maailman ihanin ja rakkain niin kyllä äidin pitää saada olla välillä muutakin kuin maitobaari, open 24h ;)

    VastaaPoista
  10. Meijä typy on Milaa vähän nuorempi,enkä ole itsekkään vielä missään käynyt. Muuta ku miehen kanssa elokuvissa/syömässä, oltiin pois noin 5h. Sen ajan tyttö oli mummin hoivassa. Itiiä vaivaa se kun imetän, ja päivisin se ei oikeen enää onnistu, kun tyttö haluaa mielummin pulloa. Yöt on kuitenkin menny tosi hyvin ja syö koko yön tissiä, joka on itellekkin helpompi. Niin en uskalla riskeerata yöimetystä, enkä voi lähtä mihinkään yöksi vielä moneen kuukauteen. :/
    Välillä kyllä tekis mieli, ja musta se ois ihan ok! Jos on vaikka pullovauva, tai ei pelkää että imetys riskeeraantuu.. Eikä se varmaan miksikään meniskään yhdestä yöstä, mulle vaan tuo yöimetys on niin tärkeetä että en halua ottaa mittää riskejä. :D

    Uutenavuotena ollaan ajateltu menevämme ehkä johonki humputteleen. Tyttö ei nykyäänkää syö enää ku 2krt yö, nii silloin voi olla ettei syö enää öisin ollenkaa.

    VastaaPoista
  11. Ihanan rehellinen postaus omista tumtemuksistas. Luulen että kaikki hyvät äidit kamppailee tämän asian kanssa. Mion kanssa olin ulkona ekaa kertaa kun hän oli 1v, sen jälkeen olin ulkona seuraavan kerran kun Mai oli 3kk. Mua mietitytti kauan ulos lähteminen juuri samoista syistä kuin suakin.

    Tänään Mai on 6kk ja lähden viihteelle tyttöjen kanssa. Paljon en asiaa miettinyt nyt enää, koska tiedän että hyvätkin äidit kaipaavat sitä omaa aina välillä.

    Itse en juo kuin sen yhden siiderin, ja menen aina autolla koska en tykkää olla humalassa. Suunnitelmissa olisi kuitenkin siskojen kanssa juoda pienet humalat ensi kesänä :D oon niin hurja kun tällästä suunnittelen ;)

    VastaaPoista
  12. Itse olin ensimmäistä kertaa tytön ollessa hiukan yli 7kk.
    Huono omatuntohan siitä tuli ja itseasiassa se onkin ollut ensimmäinen ja viimeinen kerta kun olen ollut! :D
    tyttö nyt 1v3kk.
    Ei sitä edes kaipaa sellaista elämää enää.
    Hirveä kriisi oli silloin päättää vaatteetkin, kun lähti;
    Olen nyt äiti, voinko pukeutua näin?

    Nyt onkin toinen typy masussa ja viiden viikon päästä LA.
    Saa nähdä tuleeko tunne, että kaipaa tuulettumaan ja kuinka pian.
    Nykyään vaan jo se, että pääsee yksin kauppaan, ripsihuoltoon tai muuhun, riittää siihen tuulettumiseen!
    paras paikka on kotona lasten kanssa. :)

    mutta kannattaa mennä, kun siltä tuntuu!
    Ei sitten kaduta ja mieti, olisiko pitänyt kuitenkin mennä. :)
    en nyt ihan kuukauden sisällä synnytyksestä, tai kahdenkaan, suosittelisi menemään.
    Kyllä se vaan niin on, että äiti on ensimmäisen elinvuoden aikana se tärkeämpi vanhempi eikä ero äidistä ole lapsen psyykkelle hyväksi.

    Vähän nyt sekainen viesti,
    Syytetään tätä aamuheräämistä siitä! :D

    -Noora

    VastaaPoista
  13. Ei sijhen taida olla mitään sääntöä milloin saa lähteä ulos tuulettumaan ;) itse koin että lähden siten kun haluan ja pienokaisella on joku turvallinen hoitaja. se olikin sitten mummi,joka oli jo tullut hyvin tutuksi :) ikää neitillä oli 8kk ja silliin oli ystäväni hääpäivä. samalla kerralla lopetin imettämisen mitä olin jo jonkunaikaa miettinyt. ennen tuota ulkoilukertaa ei mulla ollut tehny mieli ees lähteä minnekkään. minusta saapi lähteä milloin itsestä tosiaan tuntuu siltä. se tekee äispälle hyvää pieni irtiotto arjesta. eikä siitä pidä ainakaan itseään soimata :)

    VastaaPoista
  14. 3kk:n iässä poika oli ekaa kertaa hoidossa. Kylläkin kotona silleen, että mun täti tuli häntä hoitamaan :)

    VastaaPoista
  15. Lähdet rakas sitten ulos, kun tuntuu siltä!! Me pistetään sun pää niin pyörälle meiän kreisi jutuista, et varmasti meillä tulee olemaan superia!! Nyyhkytetään sit yhdessä ikävästä/mies sotkuista/ muista kriiseistä :D Ilmotat vaan etukäteen mikä vkl, niin tiedän ottaa vapaata ja pääsen Jkylään! Mun on must olla siellä sillon <3 ps. Oon yrittäny soitella, missä laatikossa puhelinta säilytät!;)

    VastaaPoista
  16. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  17. Ulos vaan ku siltä tuntuu! :)

    VastaaPoista
  18. Mua ihmetyttää te jotka ootte ekojen kuukausien aikana "päässy" lähtemään ulos niin mites imetys?:0 ei mun lapset oo pulloa ees huolinu niin oon raaskinu lähtee siinä vaiheessa kun molemmat on ollu n.vuoden ja oon lopettanu syötöt. Tietty olis helpottanu joissain tilanteissa jos olis siitä pullosta osannu syödä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä täysimetyksellä, mutta syö pullosta. Alussa pumppasin maidot valmiiksi jääkaappiin. Nyt myöhemmin en saa pumppaamalla kunnolla tulemaan maitoa, joten jätän suosiolla pumppaamatta ja vauva saa korviketta kun olen poissa. Muuten täysimetyksellä.

      Poista
    2. Sitä ei muuten enää sanota täysimetykseks, jos saa korviketta.

      Poista
  19. 4kk oli :) eli olin yli vuoden juomatta.

    VastaaPoista
  20. oisko ollu 4kk ku menin pariks tunniks ulos :)

    VastaaPoista
  21. Mun mielestä pitää lähteä vaikka sitten shoppailemaan jos ei muuta raaski, koska se todellakin antaa virtaa jaksaa!! Mä itse lähdin vauvan ollessa 2viikkoa vanha 4tunniksi kaupoille ja nukuin kotona 3 tuntia ennenkuin vauva tuli kotiin takaisin ja täytyy sanoa että olin kuin uudesti syntynyt sen jälkeen! Vauvan ollessa 1,5 kuukautta vanha, vauva meni tuttavaperheelleni hoitoon ja me miehen kanssa lähdettiin baariin. Vauva oli voinut vallanmainiosti ja taas jaksoi paljon paremmin. Joten mä suosittelen heti kun vaan tuntuu niin lähtemään ulos. Nyt meidän rakkauspakkaus on 1v3kk ja on kerran kuussa yökylässä ja sillä välin nää vanhemmat kerää energiaa taas. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Unohdin sanoa että se jos menet keräämään energiat täyteen, ei tee susta yhtään huonompaa vanhempaa ja lapsi tottuu samalla muihin ihmisiinkin :)

      Poista
  22. Esikoinen taisi olla 2 kuukauden ikäinen kun lähdin ulos ekan kerran, toisesta lapsesta menin tuulettumaan imetyksen loputtua (n. 4 kk) kyllä
    Mami myös rentoutumista tarvitsee!!!! Korkkarit jalkaan ja baanalle!!!:) meillä isovanhemmat "vaatii" saada lapset yökylään ainakin 2 kuukauden välein:)

    VastaaPoista
  23. Meillä vauva oli 3kk kun lähdin tyttöjen kanssa ulos hyvällä omatunnolla. Ei se vauva tiedä, oletko salilla, shoppailemassa vai tyttöjen kanssa ulkona. Nyt vauva 5kk ja olen käynyt jo kolmesti tyttöjen kanssa ulkona.

    Mun mielestä on vähän omituista, jos ei lasta isänsä kanssa voi/uskalla/halua jättää? Hän on kuitenkin toinen vanhempi.
    En minäkään hoitoon vielä halua vauvaa jättää, mutta tottakai isänsä kanssa aikaa on hyväkin viettää.

    Ja miksi siitä huono omatunto pitäisi tulla, eiköhän se ole kaikille hyväksi että äiti saa välillä tuulettua ja jaksaa arkea taas paremmin ja vauva saa laatuaikaa isin kanssa (tuskin edes ehtii huomata, että äiti on poissa). Kyllä mulla alussa ahdisti lähteä (minulle tuli ikävä heti :D), mutta sen jälkeen oli kyllä sellainen fiilis, että onneksi lähdin.

    Olet edelleen muutakin kuin äiti. Olet tyttöystävä, ystävä jne, älä unohda muita roolejasi. Itse sinä itsellesi syyllisyyden rakennat, ei kukaan muu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri kuin minun suusta!

      T. Mama ja neiti 3,5 kk

      Poista
    2. Kyse ei siis ole siitä ettenkö voisi tai haluaisi jättää Milaa ja Nikoa kaksin. Ennemmin tässä on kuitenkin kyse ehkä juuri äidin pärjäämisestä ilman vauvaa ;) mutta hyviä pointteja, kiitos kommentistasi !

      Poista
  24. mä kävin tyttöjen kans ulkona ekankerra ku likka oli 2kk (maidontulo loppui) ja eka kerta oli iha kauhee ku oli niin kova ikävä pikkusta!! mutta nyt oon käyny kerran kuussa tuulettumassa (ei siis aina tarkota ryyppy reissua)! ja kyllä mä ainaki jaksan paljo paremmin kun on päässy tekee vähä muuta ku tätä vauva arkee!vaikka ihanaahan tää on mutta välillä ne hermotki on koetuksella!:D ja siinä miten usein ja millon sitä lähtee ei oo mitään oikeeta aikaa tai määrää ja kellään ei pitäis siihen olla sanomista!!oha noita jotka käy joka viikonloppu ja sit niitä jotka käy kerra vuodessa!!ei muuta ko tossut jalkaa ja baanalle !!:D

    VastaaPoista
  25. En ole ollut vielä kertaakaan 30min kauempaa pois kotoa, Niilo kohta 9 kuukautta :) Ei ole tullut edes mitään pientä hinkua lähteä viettämään iltaan ja jättää toinen jollekkin hoitoon (mun tapauksessani mun sukulaisille). Ei jotenkin tunnu luotenvalta mulle itselleni.. Pikkuvauva-aika on niin lyhyt, miksi tuhlaisin sen krapulaan. Mulla on koko elämä aikaa käydä, menen sitten kun siltä tuntuu ja kun Niilo on tarpeeksi iso pärjätäkseen ilman äitiä tai äidin tissiä sen yhden yön ajan, oli se sitten puolen vuoden päästä tai vuoden päästä, menen kun siltä tuntuu, vielä ei ole aika :)

    VastaaPoista
  26. Itsellä on muutaman päivän päästä 4 kk ikäinen pikku jäbä, ja ekan kerran kun lähdin ulos niin meiän poitsu oli 2 kk ikäinen. Lähdettiin ristiäisten jälkeen juhlimaan pojan nimeä mieheni + kummien kanssa ja pikku mies oli silloin mummolassa hoidossa. Tämäkin juhliminen oli muutaman siiderin ottamista, ei todellakaan mitään räkäkännejä. Muuten en ole ollut tuulettumassa, enkä pysty olemaan kotoa 2 tuntia kauempaa poissa jos poitsu on kotona isin kanssa. Luotan kyllä että mieheni osaa hoitaa meiän rakkauspakkausta, mutta on vaan kamala hinku kotiin vauvan luokse :-D Tosin tuon nimen juhlimisen jälkeen maidontulon kanssa oli ongelmia, joutui tekemään vähän enempi töitä että maitoa tulisi taas tarpeeksi mutta se on pieni vaiva.

    Jokainen mami tietää milloin itselle sopii lähteä tuulettumaan, ja uskon että miehesi pärjää vauvan kanssa kotona aivan loistavasti :) ja onhan puhelimet keksitty että voi soittaa jos tulee jokin hätä. Eikä muiden ihmisten mielipiteistä kannata välittää, jokainen äiti on loistava oli muut mitä mieltä tahansa ! :)

    VastaaPoista
  27. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sitä piti vielä kirjoittaa, että toisaalta itselle on sama vaikka ei vielä ees "pääsisikään", koska vauva-aika on sen verran lyhyt, että sinne "tuulettumaan" (=baareilemaan tms.) ehtii vielä myöhemminkin monta kertaa, ei oo niin just nyt sinne päästä :) ajattelin, että sitten kun imetys loppuu niin sit voisi olla sopivampi aika, en halua tota imetystäkään "riskeerata" olemalla poissa liian pitkää aikaa, ettei lopu kokonaan :) (ja ei haluaisi jossain baarin vessassa ruveta pumppailemaankaan :D)

      Poista
  28. Sanoisin, että paras aika tuohon on silloin, kun äiti kokee sen oikeaksi. Yleensä itse kuitenkin osaa arvioida oman vauvansa tarpeet ja tavat parhaiten ja siten myös sen, voiko/kannattaako lähteä illanviettoihin.

    Oma poika on 2kk vanha enkä ole vielä lähtenyt minnekään iltaa viettämään mutta kyse on ehkä enemmänkin ollut vain siitä, että enpä oikein tiedä mitä ihmettä minä siellä baarissa tekisin. En epäile yhtään etteikö mies pojan kanssa pärjäisi. Enemmän päänvaivaa tuottaa se, mitenkä sitten toimisin, kun olisin useamman tunnin poissa vauvan luota ja tissit meinaa räjähtää. Pitäisikö sitä pumpata jossain baarin vessassa ja tarjoilla muille vaikka valkovenäläisiä?

    VastaaPoista
  29. Mitä oon seurannut kaveripiirissä ja mitä yhtäkkiä tulis itelle mieleen on että, (itse kun olen vasta raskaana ensimmäistä kertaa - niin enhän minä mistään mitään tiijä :D)
    sinne rimpsalle on hyvä lähtä just silloin kun itestä tuntuu!

    Eikä nyt tosiaan tarkoiteta hirveitten örmylärvien vetämistä, vaan jo sitä, että lähet parin hyvän ystävän kanssa vaikka pystybaariin - otatte jotkut ihanat sievät tyttödrinksut, juoruatte ja nauratte, pelaatte vaikka jotain lautapeliä.
    Toisin sanoen, tuuletat aivojasi! :)
    Mitä luultavammin sie tuut entistä ehompana äitinä ja vaimokkeena kotia, hirviä ikävä puserossa, mutta silti sulla on "freesimpi" olo. :) Näin mie veikkaan! Eli anna mennä vaan, sitten kun siltä tuntuu, eikä kenenkään tarvii siitä naputtaa ja jos naputtaa niin toisesta korvasta sisään, toisesta ulos!

    VastaaPoista
  30. Hyvä aihe! Oon itekin miettiny, et Millon vois lähtee.. Ja eniten toi imetys siinä vaivaa.. Muuten kyllä uskaltaisin jättää, ikävän uhallakin, tytön isin hoitoon :)
    Mutta miten sitte toimitaan, ku tissit täyttyy kesken illan? Lypsettävä vessassa? Entäs kun tulee kotiin, milloin voi imettää jos on juonut alkoholia? Seuraavana aamuna jo? Vaikuttaako alkoholi maitoon? Tai pitkä imetystauko maidon tuloon, kun en ole varma saanko lypsämällä niin hyvin maitoa tulemaan.. Entäs jos juo vaikka lasillisen viiniä, saako normaalisti imettää?

    VastaaPoista
  31. http://yle.fi/uutiset/nakokulma_vauvat_aidit_ja_alkoholi_-_lahteeko_lapasesta/6833868

    Lähde Yle Uutiset (Televisiossa A-Studio viime viikolla)

    "A-studio kertoi maanantaina, että imettäville äideille annetaan tiukempia alkoholiohjeita kuin tutkimustiedon valossa olisi tarpeen. Käypä hoito -suositusten mukaan kohtuukäyttö ei ole este imetykselle."

    "Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että äidin pitää olla aika järkyttävässä jurrissa, jotta saa johdettua vauvaansa enemmän etanolia kuin d-vitamiinitipoista. Maidon promille kuulostaa hurjalta, mutta desissä se on yhtä kuin millilitran kymmenesosa. Tällaista alkoholitippaa ei vauvan verestä pystytä edes havaitsemaan."

    VastaaPoista
  32. Mä olen käynyt molempien lasten kohdalla noin 2-3 kk päästä synnytyksestä. Olen lähtenyt illalla kasin aikaan (iltaimetyksen jälkeen) ja tullut kotiin kahden jälkeen yöllä. Mun mielestä voi mennä kun siltä tuntuu. Jokainen äiti tietää lapsensa tarpeet parhaiten. Pääasia ettei joka viikko mene vetämään päätä täyteen. Mutta muista ettei lasta hoideta juovuksissa!! Ei nostella, ei oteta viereen nukkumaan! Imettää voi jos on muutaman juonut.

    VastaaPoista
  33. Kiitos ihan mielettömästi kommenteista ja että jaoitte omia kokemuksia ja vinkkejä <3 Täytyy sanoa että ompa meillä paljon ihania ja fiksuja lukijoita !! Ihan jokaiseen kommeentiin en taida vastata ja toistella itseäni. Mutta meillä tosiaan tuo täysimetys myös hieman rajoittaa mun lähtemisiä, eli niin kauan kun se jatkuu niin tää mama pysyy pois baariloista.. Imetystä en nimittäin missään nimessä halua riskeerata ! Jos sitä pikkujouluihin sitten uskaltautuisi ;)

    VastaaPoista
  34. Näitä sun postauksia on ollut ilo lukea. Tääkin on selkeesti ajankohtanen aihe monelle tuoreelle äidille ja kyllä noita asioita pohtii varmasti lähes jokainen... Itsekkin aikoinaan kun tytöt olivat pienempiä. :)
    Oot aito ja positiivinen <3!

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3